"شدن"؛ نمایش چیدمانی از آتنا غفاری


به گزارش گالری آنلاین، گالری ابد از روز جمعه بیست و چهارم فروردین ماه میزبان نماشگاه چیدمان آتنا غفاری تحت عنوان "شدن" می شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

حوادث و رویدادها تأثیر شگرفی در جهت تکامل و پیدایش تفکر و فرهنگ نو داشته و عامل تغییرات معینی در عرصه‌های اجتماعی بوده اند.
بروز این رویدادها، گاه از خاستگاه اراده فردی و یا حاصل عوامل طبیعی و غیر محاط در اراده انسانی می باشد.
آنچه حائز اهمیت است تغییر در ایستگاه نگرش به این حوادث است که می‌تواند فراتر از خوب و بد بودن ها، دگرگونی حاصل از رویداد را به اتفاقی در مسیر دگردیسی و دیگر شدن های انسان قرار دهد و یک آسیب و نقص را به فرصتی برای ایجاد یک قابلیت تبدیل کند.
در حوزه سرامیک، «راکو» تکنیک پختی است که در آن بدنه شوک پذیر در حالت گداخته از کوره بیرون آورده می‌شود و در بستری از مواد قابل احتراق قرار می‌گیرد. شوک حرارتی و دود حاصل از سوختن مواد ، باعث ایجاد جلوه های بدیع و انحصاری در لعاب می‌شود.
در این نمایشگاه تکنیک راکو به رویدادی تعمیم داده می‌شود که در آن ابژه های سرامیکی در فرآیند آسیاب شدن (جارمیل) به انتهایی نافرجام نمی‌رسند بلکه تبدیل به ماده ای لازم برای افزایش شوک پذیری در رویداد راکو خواهند بود.
خواست و اراده هنرمند توام با عوامل غیر متجانس در پروسه آتش می تواند عامل خلق اثری باشد که کاملاً انحصاری و محصول مشترک هنرمند با عوامل طبیعی است که گاها سرنوشت او را رقم می‌زند.

هیربد همت آزاد

آتنا غفاری در رابطه با هدف اصلی جمع آوری این مجموعه و در مورد روند شکل گیری ایده تا اجرا ، انتخاب آثار و تکمیل مجموعه و مدت زمان سپری شده تا نمایشگاه توضیح داد:
به حرکت درآوردن یک فکر و یک احساس، به گونه ای که باعث تغییر در نگرش انسان نسبت به اتفاقات پیرامونش شود، هدف اصلی این مجموعه بوده است.
در این نمایشگاه، اُبژه های سرامیکی (پروانه ها) که در پروسه ای مطابق بر تکنیک های قابل انتقال تولید شده اند، در جارمیل (خردکننده و آسیاب کننده) قرار داده می شوند. حرکت دورانی جار و برخورد گوی ها با پروانه ها باعث خردشدن و پودرشدن آنها می شود و موجودیتشان را از دست می دهند. اما این پایان ماجرا نیست. چرا که در فرآیند راکو که تکنیکی از سرامیک است، مجدداً به محصولی جدید که اتفاقاً اینبار از استحکام بالاتری نیز برخوردار است، تبدیل می شوند.
این هنرمند در خصوص تعداد و ابعاد آثاری که به نمایش در می آید،گفت: .همانطور که گفته شد، آثار به سه بخش، و در قالب چیدمان، که یکی از رویکردهای هنر مفهومی است، ارائه شده اند.
غفاری در ادامه دلیل انتخاب این عنوان و مفهوم آن برای این مجموعه را شرح داد:
عنوان "شدن" از تبدیل شدن صحبت می کند. از حالتی به حالت دیگر. درواقع بدون قضاوت در مورد خوب یا بد بودن این تغییر و تبدیل، بر لزوم اتفاق افتادنش تاکید دارد.
وی افزود: آثار این مجموعه به سبک نمایشگاه، مفهومی و در قالب سرامیک در شکل ساختارگرا ارائه شده است. و همچنین از وجود ویژگی در تکنیک سرامیک برای بیان ایده و مفهوم استفاده شده. راکو بعنوان تکنیکی از سرامیک، از ترکیب سرامیک های پخته، لعاب خورده و پودر شده، و ترکیب آن با گِل اولیه بدست می آید که این ترکیب باعث افزایش قابلیت مقاومت محصول در برابر تنش ها و شوک های حرارتی می شود. به تعبیری فرآیند آسیاب شدن در جارمیل، اُبژه های سرامیکی به انتهایی نافرجام نمی رسند؛ بلکه فرصتی برای افزایش قابلیت در بقا و نمود جدید خواهد بود. البته این شوک حرارتی باعث ایجاد ترک هایی بر روی این لعاب می شود که همین ترک ها و نقص ها از ویژگی های قابل توجه آن است.
آتنا غفاری در رابطه با اینکه خلق این آثار تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی بوده است یا خیر گفت: در بخش ساختارگرای سرامیک تحت آموزش و نظارت دکتر قربانی، و برای رویکرد و چگونگی نمود اثر تحت تاثیر رویکردهای کانسپچوال بودم و خواستم این رویکرد را در به حوزه سرامیک تعمیم دهم.
این هنرمند افزود: این مسیر شناخت و کنکاش درونی از وجود رویدادهایی در تجربه زیستی که باعث شروع فاز جدیدی شده اند ، آغاز شد .
در ادامه آتنا غفاری در پاسخ به این پرسش که آیا جستجو و کنکاش شما در یافتن معانی مورد نظرتان در این سفر به نتیجه پایانی رسیده و یا ادامه خواهد داشت گفت: بقای چند هزار سالۀ بشر مدیون جهش هایی بوده است که قالباً بر اثر اتفاق ها حاصل شده اند و خارج از ارادۀ بشر بوده اند. رویدادهای طبیعی از جمله تغییرات آب و هوایی، سونامی، زلزله، جنگ ها و بیماری ها همگی اتفاقاتی بوده اند که در مسیر زندگی انسان را وادار به تغییر کرده اند. این اتفاقات مادامی که زندگی بشر بر روی این کره خاکی جریان دارد، ادامه خواهند یافت.و در واقع این رویکرد و موضع گیری انسان ها در مواجهه با این اتفاقات است که تغییر می کند و نوع رویکرد این تغییر، همیشه باعث شروع فصل جدیدی خواهد بود.

نمایشگاه "شدن" تا هفتم اردیبهشت ماه در گالری ابد به نشانی خیابان گیشا، خیابان علیالی غربی، خیابان جوادی، پلاک ۵۳ ادامه خواهد داشت.

logo-samandehi